donderdag 5 januari 2017

Rotzooi elektrische installatie

Zo noem ik maar even hoe de groepenindeling in dit huis is geregeld. De vorige eigenaar van de woning heeft er een enorme puinhoop van gemaakt. Ik neem er zelf goed de tijd voor om erachter te komen hoe een en ander in elkaar steekt. We hebben ieder lichtpunt, stopcontact bekeken op welke groep die zit. Ik haal(de) de stroom voor de woonkamer uit een geaard stopcontact (via danell verlengsnoer en stekkerblok) uit de keuken. Gisteren bleek dat dit geaarde stopcontact in de keuken op een groep staat waar ook stopcontacten op de zolder en andere kamers op aangesloten zijn. Ik had dus in eerste instantie niet goed genoeg onderzocht hoe de groepenverdeling was. Ik gebruik dit stopcontact  in de keuken niet langer, want ik haal daarmee veel vuile stroom binnen omdat het om een groep gaat met aansluitingen in het hele huis.
Ik heb de danell verlengsnoer/ stekkerblok nu aangesloten op de enige 'lonely' geaard stopcontact in de badkamer. Ook de koelkast staat daarop aangesloten. Dat ding staat in de douchebak omdat de douchbak lekt. Douche is nu tijdelijk verplaatst naar het bad. Bij de verbouwing van de badkamer gaat de koelkast naar de gang beneden waar een 'lonely' geaard stopcontact gemaakt wordt. Geen grote klus want er zat dus een aardedraad in het stopcontact terwijl die niet gebruikt werd. Geaarde stopcontacten verdienen altijd de voorkeur, zeker als je elektrogevoelig bent.

Opmerkelijk is dat ik nu dus wel goed achter de computer kan werken. Dankzij de stroom via het geaarde stopcontact van de badkamer. Ik heb even gedacht dat ik niet goed achter de computer kon werken door de straling. Ik was al bezig geweest met afscherming, maar hielp niet voldoende. Ook nog de router geaard, werkte ook niet afdoende. En nu blijkt dat het gaat om de verkeerde elektrische installatie waar ik de klachten door kreeg.
Je ziet hoe belangrijk het is dat je goed nakijkt hoe het met de stroom is geregeld in je huis. Wij maken ook stopcontacten open om te kijken of er toevallig een geaarde draad in zit, dan kun je die dus gebruiken. Aanpassingen aan stopcontacten, meterkast ed. doen we niet zelf, maar komt een elektriciƫn voor.

Ik denk dat het zinvol is om goed uit te zoeken hoe het met de elektriciteit in je huis is gesteld. Zorg dat je zelf weet hoe het zit. En dan pas kun je besluiten hoe verder. In onze situatie zullen wij enkel een elektriciƫn inschakelen en geen bouwbioloog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten