maandag 23 januari 2017

Afscherming tegen de straling

In eerste instantie had ik niet zo veel klachten door de straling van de buren die mijn woning binnendringt. Maar die zijn nu wel wat toegenomen. Ik had al eerder geƫxperimenteerd met wat afscherming in de woonkamer, maar kon er de vinger niet achterkrijgen waar ik zou moeten afschermen. Het irritante was dat ook mijn ramen reflecteerden op de straling die ergens anders vandaan kwam. Zodra ik de deur naar de tuin opendeed, waren de meetwaarden heel veel beter. Dus geen twijfel dat hier sprake was van reflectie.

Sinds gisteren heb ik een van de muren (de muur tussen onze woning en die van een van de buren) afgeschermd met tonzon thermokussen (3 lagig geseald stevig aluminium folie). Daarover heen lakens opgehangen. Op de plek waar w.s. de ziggo router van de buren zit, heb ik meerdere lagen thermokussen gebruikt. De straling (het heeft enige tijd gekost voor ik erachter was waar de grootste hap straling vandaan kwam) blijkt nu volgens de cornett meter afgenomen te zijn (van - 27.1 dBm tot - 45 dBm, deze waarden variƫren enigszins). Ik voel mij ook een stuk beter in de woonkamer. De afscherming heb ik niet helemaal tot aan het plafond bevestigd, dat is niet nodig. We hoeven deze afscherming niet te aarden omdat de stroom in de woonkamer uitgeschakeld is (stroom voor de woonkamer wordt uit de badkamer genomen met verlengsnoeren).

De tonzon thermokussen en lakens zijn tijdelijk. Ik kijk het een week aan, en zal ook veel meten met de cornet meter. Daarna ga ik yshield afschermend vlies bestellen, hetzelfde materiaal als wat ik gebruikt heb voor de kap waaronder ik slaap. Ik ga die wand nog 'verfraaien' met mooie stof. Op die wand zullen ook schilderijen ed. worden opgehangen. We maken een railsysteem aan de bovenkant van de muur waaraan de decoratie gehangen wordt. Foto's volgen nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten